1886
Skolebusser har en lang historie i USA, der strækker sig tilbage til år 1886. Dengang blev skolebørn i staten Indiana kørt i en gul hestevogn kaldet “school hacks”, som var bygget af hestevognsproducenten Wayne Works. Før dette var eleverne enten nødt til at gå til skole eller blive kørt i landbrugsvogne. Men med Wayne Works’ første skolebus blev det muligt at køre eleverne sikkert og bekvemt til skole.
I 1914 begyndte bilindustrien at blomstre, og Wayne Works så en stor mulighed for at motorisere sine vogne. Designet forblev stort set det samme, men der blev foretaget mange forbedringer med tiden. I 1939 blev der skabt 44 nationale standarder for skolebusser, herunder den berømte gule farve, som skolebusser har i dag. Farven blev valgt, fordi det var den mest iøjnefaldende farve og var særligt synlig i det tidlige morgen- og aftenlys, når skolebusser typisk kører.
Selvom der har været hundredvis eller endda tusindvis af designjusteringer, innovationer og forbedringer af skolebussen siden 1939, er den mest bemærkelsesværdige innovation uden tvivl den mekaniske stopsignalarm, der advarer trafikken om et igangværende stop. Desværre er dette ikke lovligt i Danmark, så danske skolebusser har ikke denne funktion.
Skolebusser på de danske landeveje
Skolebusser har en stor betydning i USA, og selvom de ikke har den samme betydning i Danmark, er det stadig vigtigt at sørge for, at vores børn kan komme sikkert til og fra skole. Derfor er det vigtigt at have sikre og pålidelige transportmuligheder til rådighed. Når du ser en skolebus køre rundt på de danske landeveje, kan du tænke over, hvor langt skolebussen er kommet siden dens spæde begyndelse i Indiana i 1886.